Isidor Katolskt Forum
Forum för dialog kring katolsk tro och katolska kyrkan. Ägs av Isidor nätverk och data
sr Madeleine Fredell OP teologisk sida

Ekumenisk välvilja - hur långt?

rated by 0 users
This post has 1 Reply | 1 Follower

Top 75 Contributor
Posts 1

Jag gick karismas bibelskola och jag tycker att det var tråkigt det som hände. Så som jag uppfattade det tror jag inte att det var girighet utan syftet med att starta församlingen var var ärligt, men att det sen gick åt helt fel håll. Jag ursäktar inte deras beteende de gjorde fel men de startade inte församlingen för deras egen skull utan för att de ville bygga Guds rike. För mycket hjärta och för lite hjärna.

Intressant nog så var inte pastorerna utbildade. I pingströrelsen har det länge inte funnits någon teologisk ledarutbildning och det är ofta i pingst som enskilda församlingar spårar ur. Men det finns många bra pastorsutbildningar i Sverige. Jag gick på korteboskolan det första året. Ta dig gärna en titt på www.korteboskolan.edu

Top 25 Contributor
Posts 4
Lars Flemstrom Posted: 2008-1-13 17:32

Ska ekumenisk välvilja hindra kritik mot andra samfund? På bloggen har det försts en diskussion om vissa företeelser inom frikyrkligheten och särskilt pingströrelsen. Det är en sak att peka ut enskilda församlingar, och anklaga dem för sekterism eller ekonomiska eller religiösa bedrägerier. Om det är symtom som finns hos hela rörelsen, är det mer allvarligt. Det är skillnad mellan överdrifter och ren förfalskning. De ledande pastorerna i Stockholm Karisma har gått vidare till nya pastorsjobb inom frikyrkorna, och har sitt på det torra. De har alltså inte tagit minsta ansvar för de krossade drömmar, samt förstörda liv och förstörda privatekonomier som de lämnat efter sig i sin jakt på personlig makt och ära. "Sektsjuka" handlar inte bara om manipulering och tankestyrning, utan också om att ge allt, kämpa för något som man tror på, och sedan bli lämnad ensam utan mening. Lismande pastorer från Karisma talar i Dagen om att konkursen som ett personligt misslyckade, diskuterar vad som gick snett och deras eget mått av ansvar. Ingenting, utom deras egen girighet, har hindrat dem att ta detta ansvar efter konkursen. Vem har hindrat dem att gå ut på gatorna och arbeta ideellt.

Fokus måste sättas på frikyrklighetens ledarutbildningar! Utbildar frikyrkorna manipulatörer och bedragare? Syftar ledarutbildningarna till ett demokratiskt ledarskap enligt svensk frikyrkotradition, eller är det kallhamrade företagsledare med ekonomisk tillväxt som mål som man utbildar? Vilka kommer följderna för demokratin i samhället att bli, när den fascistiska ledarstilen börjar sprida sig utanför den religiösa sfären?

Belys gärna kopplingen mellan denna s k högerkristendom och den politiska makten i samhället! Det framgår ju klart av Dagens granskning av Karisma att de ekonomiska svårigheterna började på allvar, när man inte fick de väntade miljonerna från Stockholms kommun - och detta på grund av valresultatet!

Karisma hade alltså intecknat valresultatet! Var då rörelsen politiskt neutral, eller drev man valrörelse åt den förra majoriteten? Granskningen borde kanske fortsätta med de politiker i Stockholms stadshus som hade givit så rundhänta löften till de munviga pastorerna.

Page 1 of 1 (2 items) | RSS
...
Ansv. utgivare: Bengt Malmgren