Isidor Katolskt Forum
Forum för dialog kring katolsk tro och katolska kyrkan. Ägs av Isidor nätverk och data
sr Madeleine Fredell OP teologisk sida

Vem är den helige Franciskus av Assisi för dagens svenskar?

This post has 1 Reply | 1 Follower

Top 10 Contributor
Posts 229

Jag vill först hälsa pacyfik.ofm välkommen till detta diskussionsforum. Om jag inte tar fel så är du katolsk präst och franciskan? Det är mycket roligt att BENGT:S diskussionsforum nu lyckats intressera en katolsk präst verksam i vårt land.

Jag tror som du antyder att det inom t ex Svenska kyrkan och bland sekulariserade svenskar finns en något naiv syn på vem den helige Franciskus är. Han är lite grand förknippad med "Moder Jord" och "syster sol". Ett sorts ekumeniskt helgon som även protestanter kan acceptera, trots att man officiellt inte tror på helgon. Men därför är det så mycket viktigare att vi har riktiga livs levande franciskaner verksamma i Sverige, som kan visa på Franciskus trohet och kärlek till påven och hans Kyrka.

För mig personligen så betyder den helige Franciskus mycket. Det var en franciskan..Wojciech Mainka OFM som hjälpte mig att komma hem till Rom. I höstas hade skolan där jag arbetar (Hosiannaskolan i Gnarp) som är en kristen friskola på min inbjudan besök av broder Andrzej Konopka OFM Cap, sedan i fjol kyrkoherde i Nacka utanför Stockholm. Hans besök mottogs mycket positivt på skolan av både lärare och elever. Han berättade om Franciskus, om katolskt ordensliv och om katolsk tro.

Franciskanerna betydde mycket för kristnandet av Sverige, och dagens franciskaner har där en viktig uppgift: Återkristnandet av Sverige samt ett återknytande till den svenska medeltida kyrkan..Sveriges katolska historia..som fick ett sådant abrupt slut ..i och med "reformationen"..

Top 25 Contributor
Posts 10
pacyfik.ofm Posted: 2007-7-22 15:14
http://blogg.passagen.se/kloster-ofm/20001004#h_franciskus_av_assisi

Tänker: hur ser dagens människor i Sverige på h:e Franciskus?
Är den fortfarande en naiv bild av den helige?
Hur ser vi på hans lydnad till Påven och samvetet?
Hur ser vi på hans respekt till varje skapelsen eller livet i allmänhet?

Page 1 of 1 (2 items) | RSS
...
Ansv. utgivare: Bengt Malmgren